Научно-фантастични ремек-дело сестара Вачовски, Матрикс, био је револуционаран филм за своје време. Представио је широј публици сајберпанк поджанр и иновативне методе снимања филмова (нпр. bullet time). Али, да ли сте знали да Матрикс такође представља коментар на многе религијске и филозофске правце, од хришћанства до будизма и нарочито гностицизма?
Чак постоје докази да је Матрикс сатанистички. Тачно тако, ако разложите елементе приче и света, можете пронаћи сатанистичке мотиве у Матриксу, било кроз везу трилогије са гностицизмом или њеним коментарима о слободној вољи, што је један од главних принципа које подржава секта Сатанистички храм.
Ако дубље истражите, могли бисте открити да је Нео ближи Антихристу него светом месији. На крају крајева, његово одбацивање Бога приказано је кроз целу сагу. Разложили смо Матрикс и нашли неколико веза између трилогије и сатанистичких учења; наставите са читањем да бисте видели колико је Матрикс заиста субверзиван.
Искључење из Матрикса је одбацивање Бога
У својој сржи, Матрикс говори о одбацивању Бога. Чин искључивања из Матрикса у суштини се односи на ослобађање себе од тираније која заслепљује од истине. Неов избор да се искључи представља чин личног ослобођења, што је слично принципима Сатанистичког храма.
„Тело је неповредиво, подложно искључиво властитој вољи,“ каже Сатанистички храм. Матрикс, који показује како се људска тела користе као батерије, говори о људима који враћају контролу над сопственим телима и вољом.
Матрикс има гностичке корене
Од објављивања Матрикса, сестре Вачовски су током година у интервјуима рекле да их је гностицизам инспирисао при стварању приче. У раним данима хришћанства, гностицизам је сматран јеретичким правцем јер се разликовао од многих учења цркве.
Један од главних аспеката гностицизма може се описати као знање изнад слепе вере и послушности – што, поново, ставља акценат на слободну вољу над владавином вишег бића. На овај начин, гностицизам и сатанизам су слични.
На пример, неки гностици су обожавали змију која је „ослободила“ Адама и Еву и дала им слободну вољу. Многи сатанисти такође обожавају змију.
Нео је Антихрист
Нео је у филмовима представљен као месија, али ако су везе Матрикса са гностицизмом и сатанизмом тачне, он је више као Антихрист који је дошао да донесе крај света. За милијарде људи који су и даље прикључени на дигитални свет и не знају за постојање стварног света, Нео би буквално уништавао њихову стварност.
Покушај уништавања Матрикса може се сматрати одбацивањем Бога, што је узроковало Луциферово протеривање из раја. На крају, Неова дела имају више луциферијанску природу.
Црвена пилула као забрањени плод
Као што смо већ рекли, неки сатанисти обожавају змију која је ослободила Адама и Еву од Бога понудивши им забрањени плод (обично представљен као јабука). Змија им уводи избор. Адам и Ева могли су игнорисати змију и наставити да живе у Едену, али искушење је било превелико.
Морфијус даје Неу сличан избор у првом делу Матрикса: плава пилула омогућила би му да остане у Земљи чуда, прикључен на машину до краја живота, док би га црвена пилула ослободила и омогућила му да се пробуди у стварном свету.
Када Нео узима црвену пилулу, он свесно одбацује рај који је Бог створио за њега и једе са Дрвета познања добра и зла.
Одбацивање инструкција Архитекте је одбацивање Бога
Матрикс се може сажети као прича о ликовима који спроводе своју слободну вољу у односу на репресивни систем који жели да их контролише. Када Нео открије да је његов свети задатак да искључи све из Матрикса само део другог програма створеног да обезбеди контролу машина над човечанством, он има веома јасан избор.
Архитекта, који у овом случају делује као гностички демијург, даје Неу инструкције о његовој правој сврси: да поново покрене Матрикс и обнови Сион након што га уништи инвазиона сила машина. Нео одбија ту истину и одлучује да настави да се бори против репресивног система, прво спасавајући Тринити, а затим кренувши у мисију ка „Машинском граду“.
Укратко, Нео одбацује Божју вољу.
Сион је подземни свет
Сион је последњи људски град, подземно уточиште далеко од света машина. Иако се у филму третира као свето место и може се сматрати најближим рају за новоискључене људе, носи сличности са подземним светом.
Сион је, у суштини, пун оних који су одбацили Матрикс (тј. Бога) и изабрали да живе много тежи живот под земљом. Неке хришћанске секте верују да грешници могу бити одбачени из раја и послати у пакао. Одбацујући Матрикс, искључени људи су приморани да остатак живота проведу у овом аналогу подземног света.
Сатана је, наравно, у средишту сатанистичких веровања. Његов дом, према хришћанским веровањима? Пакао. Важно је напоменути да све секте сатанизма не верују у загробни живот (нпр. рај или пакао).
Нео је грешник
Библија нас учи да је Исус, месија, живео без греха. То свакако није случај са Неом, који не само да одбацује Бога током целе саге, већ се препушта и телесним задовољствима. Он има секс са Тринити у Матриксу – поновном уласку, а с обзиром на то да су пар већи део трилогије, може се претпоставити да је имао интимне односе са њом све време док су били заједно. Није наведено да су били у браку, па је могуће да је Нео учествовао у прељуби, што је грех према учењу цркве.
Сатанизам је много опростивији. Један од принципа Сатанистичког храма каже да је „Људи су подложни грешкама. Ако погрешимо, требало би да се потрудимо да исправимо грешке и поправимо евентуалну штету.“ Неова дела се такође слажу са сатанистичким уверењем да свако има контролу над сопственим телом.
Нео бира потрагу за знањем уместо слепе вере
Важан део изласка из Матрикса је сазнавање истине о стварном свету. Томас Андерсон је морао да сазна да је његова стварност заправо симулација како би прешао у стварност. Гностицизам и сатанизам су оба религијска покрета који теже знању уместо слепој вери.
Један од принципа Сатанистичког храма каже: „Веровања би требало да се ускладе са нашим најбољим научним разумевањем света. Требало би да водимо рачуна да никад не искривљујемо научне чињенице како бисмо их прилагодили нашим веровањима.” У основи, сатанисти не почивају своја уверења на стварима које се не могу доказати научним методом.
Матрикс је лажна стварност. Стога, Андерсон је одбацује.
Архитекта се може посматрати као Демијург
У другом делу „Матрикса” установљено је да је Архитекта програм који је дизајнирао Матрикс. Али он није врховни Бог у овом случају. Он је гностички демијург – небеско биће одговорно за материјални свет познат онима који су и даље прикључени на Матрикс. Али демијург служи Врховном Бићу – у овом случају, Машини вођи познатој као Деус Екс Махина.
Штавише, сматра се да демијург делује као противник Врховног Бића. Иако то није нужно случај у односу Архитекте и Деус Екс Махине, његова главна улога ипак показује велику сличност са демијургом.
Због његовог одбацивања Врховног Бића, неке хришћанске секте упоређују гностичког демијурга са Сатаном.
Морфеус служи као Високи свештеник
Сатанистичка црква је предвођена Високим свештеником који преноси учења Сатанистичке Библије својим следбеницима. Морфеус можда испуњава ову улогу у Матриксу. Знамо да су Морфеусова уверења супротна барем неким члановима друштва Зион, иако се чини да је окупио читаву цркву следбеника, као што се види у његовом говору током „Матрикс Релоадед”. Он учи оне који су одбацили успостављени поредак (Матрикс) да размотре други пут заснован на пророчанству о Изабраном. Морфеусов покрет је приказан као и религијски и политички покрет, што је такође тачно за Сатанистички храм. Имајте на уму да су Сатанистички храм и Сатанистичка црква одвојени покрети.
Тринитијина смрт једнака је смрти Тројства
На буквалнијем нивоу, Тринитијина смрт у „Матрикс Револутионс” може се посматрати као одбацивање хришћанског учења о Оцу, Сину и Светом Духу. На крају крајева, Тринитијино име није случајно изабрано и указује на Свето Тројство. Њена смрт се тако може тумачити као смрт тог учења, у које сатанисти не верују.
Персефона као краљица подземног света
Иако није директно повезанo са сатанизмом, током људске историје постојало је уверење у биће које влада подземљем или злом у свету. У грчкој митологији то је био Хад; он је такође отео младу, лепу Персефону и учинио је својом краљицом. Хад се, наравно, може сматрати аналогом за самог Сатану, који се често приказује као зликовац који живи у пакленом царству дубоко у утроби земље.
Персефона из филма има барем неке сличности са краљицом подземног света, првенствено у свом незадовољству животом са Меровингијаном. Она је такође домаћин својим монструмима из Матрикса, укључујући вукодлаке, вампире и вероватно вештицу или две – сва бића која је Црква у једном тренутку сматрала злим.
Сајфер као Јуда
Сајфер врло јасно игра улогу Јуде у Матриксу. Његова улога у овој причи је да изда месију, Неа, ради сопствене користи – у овом случају, то је шанса да се поново прикључи на Матрикс.
Лик такође има физичке сличности са средњовековним и ренесансним приказима Сатане, који је обично приказиван као човек са козјом брадом. Сајфер такође носи црвено у филму, боју која се највише повезује са ђаволом.
Сајферова прича такође има сличности са немачком легендом о Фаусту. Сајфер прави свој пакт са ђаволом јер је незадовољан својим животом у стварном свету, који види као само још један облик контроле, јер се од њега очекује да ради шта му Морфеус каже.
Ако желите да се у потпуности удубите, иако већина људи претпоставља да је Сајфер наговештај за реч „цифра” (енг. cipher), што је друга реч за „код”, да ли би то заправо могло бити скраћено од Луцифер? То би вас могло држати буднима неко време.
Извор:
https://www.ranker.com/list/satanic-themes-in-the-matrix/john-saavedra